Paleo: Najstarija mesna dijeta na svijetu

2014
7 Siječanj 2014, Komentari: Komentari isključeni za Paleo: Najstarija mesna dijeta na svijetu

Paleo nije toliko dijeta koliko životni stil i način prehrane prilagođen našem organizmu kakav je izvorno bio - prije poljoprivredne revolucije, bez žitarica, a s puno mesa, voća i povrća

Paleo dijeta svodi se na prehranu kakvu je čovjek imao u vrijeme paleolita, prije razvoja poljoprivrede, dakle prije 2.6 milijuna godina. Zagovornici paleo prehrane svoju teoriju baziraju na pretpostavci da naš organizam nije mogao dovoljno brzo pratiti prehrambenu i prerađivačku industriju te da se moramo vratiti prehrani naših predaka koji su bili lovci i sakupljači.

Osnivač paleo pokreta, doktor Loren Cordain, tvrdi da žitarice nisu bile dio prapovijesne ljudske ishrane, te da su uvedene u jelovnik tek u vrijeme poljoprivredne revolucije, prije 10.000 godina.

Paleo pobornici tvrde kako je ljudska genetika najbolje prilagođena ishrani naših predaka prije sporne poljoprivredne revolucije. Kao takva, paleo se bazira na ishrani koja je bila dostupna ljudima u to vrijeme što znači da je velik broj ‘modernih’ namirnica zabranjen.

Što smijete jesti?

Meso, riba i jaja su izvor proteina i energije i okosnica su ove vrste prehrane.

Osim toga, paleo prehrana promovira visoki unos voća i povrća što rezultira dovoljnim unosom vitamina, minerala, vlakana i ostalih mikronutrijenata koji su bitni za pravilno funkcioniranje organizma.

Izbacivanjem konzervirane i prerađene hrane izbacuju se i mnogi konzervansi koji dugoročno mogu štetiti zdravlju i izazvati alergije.

Izbjegavajte rafinirani šećer i nadomjestite ga prirodnim šećerom u obliku meda, voća ili kokosovog mlijeka.

Namirnice koje smijete jesti:

  • meso i iznutrice (govedina, svinjetina, junetina, perad i divljač)
  • riba i morski plodovi
  • jaja
  • voće i povrće (svježe i sezonsko)
  • gljive
  • med i javorov sirup
  • orašasti plodovi
  • sjemenke
  • biljna ulja (maslinovo, kokosovo, ulje avokada i makadamija, orahovo i laneno ulje)
  • masti životinjskog podrijetla
  • začini
  • svježe cijeđeni sokovi i biljni čajevi
Što ne smijete jesti?

Prema zastupnicima ove prehrane, naši problemi su počeli kada su naši preci počeli sijati biljke kao što su pšenica ili riža. Prema ‘paleolitima’ ovo sjemenje je puno glutena koji se teško probavlja i antinutritijeneta kao što je lektin, koji sprečava apsorpciju drugih vitamina i minerala. Kod ovog režima ishrane čak i zrna koja su bez glutena, poput kvinoje, bit će zamijenjena mesom i povrćem.

Zabranjene su mahunarke koje imaju velik udio ugljikohidrata, poput graška, graha, soje, kikirikija. Krumpir je također na listi zabranjenih namirnica, kao i kukuruz. Ako želite konzumirati mlijeko i mliječne proizvode, ono mora biti nepasterizirano što je gotovo nemoguće naći kao i jogurt bez šećera.

Izbacivanjem žitarica i mlijeka te mliječnih proizvoda izbacuju se i mnogi potencijalni biljni alergeni (poput glutena) te se smanjuju probavne smetnje uzrokovane npr. intolerancijom na laktozu.

Ne jedite i izbjegavajte:

  • suhomesnata jela (salame, kobasice, paštete)
  • šećer (kolači, slastice, čokolada)
  • sol
  • maslac
  • suncokretovo ulje
  • proizvodi od žitarica (brašno, kruh, kukuruz, pšenica, riža, tjestenina)
  • mahunarke
  • krumpir, soja i kukuruz
  • mlijeko i mliječni proizvodi
  • kvasac
  • kava i alkohol
Paleo nije dijeta već stil života

Paleo pobornici smatraju ovaj režim prehrane načinom života, a ne dijetom. Za njih riječ ‘dijeta’ označava nešto kratkoročno, a kako biste vidjeli napredak u gubljenju na težini i u poboljšanju zdravstvenog stanja potrebno je trajno promijeniti svoje prehrambene navike.

Ova vrsta prehrane će sigurno promijeniti vašu strategiju odlaska u dućan, zahtijevat će redovito kuhanje i puno planiranja unaprijed. Kako biste izbjegli pšenicu i šećer, morat ćete se odreći većine upakirane i obrađene hrane.

Iako je u paleo prehrani zabranjena konzumacija žitarica i prerađenih ugljikohidrata, ova prehrana je manje ograničavajuća od sličnih režima (npr. Atkinsonova dijeta) jer je u njoj većina voća i povrća dozvoljena u neograničenim količinama.

Isto tako nije nužno pridržavati se ove prehrane sto posto i cijelo vrijeme kako bi ona imala povoljan učinak na vaše zdravlje i težinu. Dozvoljeni su vam ‘lapsus’ dani, primjerice ako idete u restoran na večeru. Važno da paleo prehrana čini 80% vaše prehrane. Znači, osam dana paleo režima i dva dana prostora za ‘lapsuse’ odnosno namirnice po vašoj volji.

Vezani članci