5 najčešćih zabluda o utjecaju mesa na zdravlje

2014
2 Siječanj 2014, Komentari: Komentari isključeni za 5 najčešćih zabluda o utjecaju mesa na zdravlje

Iako su tijekom godina brojna istraživanja pokazala kako umjereno konzumiranje svježeg crvenog mesa ima pozitivan učinak na naš organizam, još uvijek postoje brojne zablude i mitovi vezani za ovu temu.

Donosimo 5 najčešćih mitova o utjecaju svježeg crvenog mesa na zdravlje ljudi.

1. Meso je bogato štetnim zasićenim masnoćama i kolesterolom

Jedna od glavnih ‘zamjerki’ mesu je to što je bogato zasićenim masnoćama i kolesterolom no čini se da nema razloga za zabrinutost. Novija znanstvena istraživanja pokazala su kako zasićene masnoće i kolesterol nemaju štetan utjecaj na zdravlje ljudi.

Riječ kolesterol izaziva hvatanje za glavu i napade panike ljudi koji ne znaju da je kolesterol zapravo bitna molekula u našem tijelu. Nalazi se u svakoj membrani tjelesnih stanica i uz njegovu pomoć se stvaraju hormoni poput testosterona, estrogena i korizola. Jetra proizvodi velike količine kolesterola kako bi osigurala da ga tijelo uvijek ima dovoljno.

Ako prehranom povećamo količinu kolesterola, jetra ga u tom slučaju proizvodi manje tako da se ukupna količina kolesterola u organizmu zapravo puno ne mijenja.

U 70% slučajeva, kolesterol koji unosimo prehranom nema značajan utjecaj na kolesterol u krvi, dok u ostalih 30% slučajeva dolazi do blagog povećanja LDL kolesterola (tzv. ‘lošeg’ kolesterola), ali i HDL odnosno ‘dobrog’ kolesterola koji smanjuje vjerojatnost razvoja kardiovaskularnih bolesti. Isto vrijedi i za zasićene masnoće.

Zaključak: Iako je meso bogato zasićenim masnoćama i kolesterolom, oni ne utječu na povećanje kolesterola u krvi i nastanak kardiovaskularnih bolesti.

2. Crveno meso uzrokuje nastanak raka

Uvidom u gotovo 60 istraživanja na ovu temu u posljednjih nekoliko godina, znanstvenici su zaključili da je povezanost nastanka raka s konzumacijom crvenog mesa u muškaraca veoma slaba dok u žena uopće ne postoji.

Međutim, postoji poveznica između nastanka raka i načina na koji je meso pripremljeno. Nekoliko istraživanja je pokazalo da prejako pečeno meso stvara spojeve koji su uzročnici nastanka raka, a zovu se heterociklički amini i policiklički aromatski ugljikohidrati.

Mariniranje mesa je jedan od načina na koji se može spriječiti nastanak ovih kancerogenih spojeva.

Zaključak: Svježe crveno meso ne uzrokuje nastanak raka već način na koji se meso priprema.

3. Meso uzrokuje kardiovaskularne bolesti i dijabetes tip 2

Bolesti srca i dijabetes su bolesti modernog doba. Ljudi jedu meso milijunima godina i čini se nelogično kriviti hranu koju jedemo toliko dugo za nešto što se pojavilo par desetljeća unatrag.

Srećom, postoje veoma opsežna istraživanja na ovu temu, a najdetaljnije je ono iz 2010. godine na uzorku većem od milijun ispitanika. Znanstvenici nisu pronašli poveznicu između konzumacije svježeg crvenog mesa i nastanka bolesti srca ili dijabetesa.

Zaključak: Ne postoji poveznica u konzumaciji svježeg mesa i nastanka bolesti srca i dijabetesa.

4. Ljudi su biljojedi i nisu stvoreni za konzumaciju mesa

Zagovornici određenih načina ishrane smatraju kako su ljudi po prirodi biljojedi kao njihovi preci – majmuni. Ova tvrdnja je u potpunosti pogrešna.

Ljudi i pretpovijesni ljudi jedu meso već jako dugo i naša tijela su se odlično prilagodila na konzumaciju ove namirnice. Naš probavni sustav se uvelike razlikuje od probavnog sustava biljojeda – ljudi imaju uska i dugačka crijeva, kratko debelo crijevo i veliku količinu probavne kiseline u želucu koja pomaže u razgradnji proteina životinjskog podrijetla.

Duljina raznih dijelova našeg probavnog sustava je negdje između mesojeda i biljojeda što nas ljude onda čini savršenim – svejedima.

Istraživanja su pokazala kako je konzumacija mesa igrala veliku ulogu u razvoju ljudskog mozga.

Zaključak: Probavni sustav ljudi je savršen dokaz kako smo ‘dizajnirani’ da budemo svejedi. 

5. Meso loše utječe na kosti

Velik broj ljudi vjeruje da proteini djeluju štetno na kosti i mogu utjecati na pojavu osteoporoze. Unosom proteina u organizam povećava se njegova kiselost pa tijelo ‘posuđuje’ kalcij iz kostiju i šalje ga u krvotok kako bi neutralizirao kiselinu i uklonio je iz tijela.

Istraživanja su pokazala kako povećan unos proteina dovodi do povećanog gubitka kalcija no samo kratkoročno. Dugoročno, visokoproteinske dijete (načini ishrane) su u pozitivnoj korelaciji sa poboljšanjem gustoće kostiju i smanjenjem rizika od osteoporoze i lomovima kostiju u starijoj dobi.

Zaključak: Dugoročna istraživanja su pokazala da meso poboljšava gustoću kostiju i smanjuje rizik od prijeloma u starijoj dobi.

Vezani članci