Je li zdravo peći na ulju?

2014
Volim meso Volim meso

29 Siječanj 2014, Komentari: 3

Pržena hrana nosi etiketu 'nezdrave i teške', ali ispod svih tih kampanja, kriju se odlični, zdravi i veoma ukusni recepti kojima većina ne može odoljeti.

Pržena hrana uglavnom nije na listi ‘zdrave hrane’ većine ljudi, ali – masnoće su zdrave, piše Mark Bittman, novinar New York Timesa. Kao primjer navodi dugovječnost ljudi s najvećeg grčkog otoka, Krete, koji konzumiraju u prosjeku tri puta više maslinovog ulja od bilo koga drugog na svijetu. Ulje, odnosno masnoće su zdrave, tvrde, i dodaju kako je vjerovanje ‘što manje masti, to bolje’ demantirano u praksi.

Bittman ističe kako postoji velika razlika između masnoća te da se osjeća ‘veliki povratak’ onih zdravih masnoća i navike ljude da konzumiraju maslac i slične prerađevine. Ključna stvar je, ističu – umjerenost. Masnoće su, kao i sve ostalo, dobre ako se konzumiraju umjereno te ako odabirete kvalitetna ulja. Bittman navodi tri razloga zašto su masnoće opet poželjne: možete ih koristiti u pripremi kod kuće, većina ljudi voli prženu hranu i takva priprema hrane je brza i jednostavna. Četvrti razlog, navodi autor, je mogućnost dubokog prženja svega – povrća i mesa. 

Prženje na maslinovom ulju nije nezdravo

Prilikom prženja hrane, ulje se zagrijava na 180 stupnjeva. Maslinovo ulje, koje Bittman posebno preporučuje , kao zdravo i ukusno, počinje se ‘dimiti’ tek nakon 190 stupnjeva Celzijusa te ističe kako ni dim koji se pojavi nije ‘kraj prženja’. Kaže kako je najbolje maslinovo ulje za prženje hrane upravo ujedno ono dostupnije, a o svim prednostima prženja i pečenja na maslinovom ulju možete pročitati ovdje.

Za one koji pak ne vole ili ne žele okus maslinovog ulja na jelu kojeg prže, predlaže ostala ulja poput sojinog ili ulja od kikirikija. Naravno, najjeftinije verzije ulja su biljna ulja, sojina, kukuruzna… sva ona ulja koja se koriste u industrijskom prženju hrane. Bittman predlaže i ulje od koštica grožđa ili ono popularno i kod nas – suncokretovo ulje.

Što se pripreme jela tiče, kako bi bilo što zdravije, hrana bi trebala biti hrskava izvana te dobro kuhana iznutra, pazeći pritom da jelo ne postane suviše masno. Za praktičnu pripremu prženih ulja, Bittman predlaže korištenje teških i dubokih posuda za kuhanje, kako bi što manje ulja završilo – oko posude. Količina ulja ovisi o količini i tipu hrane koju pržite, a idelna temperatura određuje se bacanjem prstohvata brašna. Ako brašno odmah reagira, ali ne izgori, ulje je spremno za prženje hrane.

Vezani članci